“Μαθαίνω Ορθογραφία παίζοντας”: Μια όαση ανακάλυψης γνώσεων και εποικοδομητικού παιχνιδιού ανάμεσα σε ενήλικες και παιδιά

 

Καλησπέρα,
Είναι μεγάλη τιμή και χαρά για εμένα να βρίσκομαι εδώ για να πω 2 λόγια για το βιβλίο της Ελένης, ως φίλη κι ως εκπαιδευτικός.

Θα ξεκινήσω μιλώντας για την Ελένη. Σε αυτά τα 10- πλην 1- χρόνια γνωριμίας, από την εισαγωγή μας στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημιουργική Γραφή μέχρι και σήμερα, απολαμβάνω την παρέα ενός υπέροχου, δραστήριου κοριτσιού. Και την καμαρώνω. Μια ακάματη κοπέλα, φορέας ζωντάνιας και ενέργειας. Γεμάτη από φρέσκες ιδέες και διάθεση για δουλειά. Πάντα με χαμόγελο και αγάπη για τα παιδιά και το αντικείμενό της. Η πολυετής πείρα της και η ενασχόληση με παιδιά κι ενήλικες στο πλαίσιο μαθημάτων ή εργαστηρίων που διηύθυνε, την οδήγησαν στη δημιουργία αυτού του πολύ όμορφου, πολύχρωμου και διαδραστικού εγχειριδίου εκμάθησης ορθογραφίας- πολύτιμο τόσο για παιδιά, όσο και για τους μεγάλους.

Μεγαλωμένη κι εγώ με βιβλία όπως το “Πάμε Διακοπές” ή το “Χαρούμενες Διακοπές” (για κάθε ένα σχολικό έτος που τελείωνε), η ιδέα της Ελένης με ενθουσίασε. Ξεφυλλίζοντας το νέο της πόνημα ( έχει εκδώσει άλλα 7 ηλεκτρονικά βιβλία, να τα αναζητήσετε) κατάλαβα πως ο ενθουσιασμός μου έχει έρεισμα.

Παιχνίδια με λέξεις, με αυτοκόλλητα, ένα σωρό ιδέες και λύσεις για παιδιά, γονείς, κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς. Για εξάσκηση στην ορθογραφία. Παιχνίδια με τα κεφαλαία και τα μικρά γράμματα, παιχνίδια με αναγραμματισμούς, παιχνίδια με μπαλόνια ορθογραφίας, πιάτα πλαστικά με χρόνους και διαλυτικά, μαγειρέματα λέξεων και προτάσεων. Όπως μαρτυρά και ο τίτλος, το βιβλίο είναι ένα παιχνίδι σύμφωνο και άρρηκτα συνδεδεμένο με το πλατωνικό: “Μη βία, ω άριστε, αλλά παίζων τους παίδας τρέφε.”

Το βιβλίο μυρίζει καλομαγειρεμένο φαγητό, άρτια ψημένο. Αναβλύζει ήχους από αγαπημένες μελωδίες με τα ζευγάρια λέξεων που στήνουν χορό. Έχει εικόνες πολύχρωμες, όπως ο τίτλος του. Εμπνέει καμβάδες υπερρεαλιστικούς με μουντζούρες, τόνους και διαλυτικά, με ενεστωτικά θέματα και θέματα αορίστου. Και αυτό το -ν του “νέος” που όταν είναι τελικό έχουμε μπελάδες και δράματα.

Οι κανόνες είναι γραμμένοι με τρόπο ρυθμικό- σαν σλόγκαν διαφήμισης. Εύκολοι να τους μάθεις και να τους απομνημονεύσεις. Από τις πρώτες σελίδες μέχρι τις τελευταίες , σου δίνει μια γλυκιά γεύση από “παγωτό ξυλάκι”, ανάμνηση για τους μεγαλύτερους, χαρά και ενθουσιασμό για τους μικρότερους.

Οι κανόνες και οι ασκήσεις είναι κλιμακούμενης δυσκολίας ενώ τα παιδιά εισάγονται με παιγνιώδη τρόπο και σε 2 σημαντικά είδη Ποίησης: Το Λίμερικ – ή γαλάζια Λιμερίκια, και το Χαϊκού.

Στην πράξη, δοκιμάσαμε με μια ομάδα από τους μαθητές μου τις λέξεις/σιδηρόδρομους, χωρίς κενό. Τις ασκήσεις με τον τονισμό-κομφετί και με τα κεφαλαία γράμματα. Λέξεις γραμμένες στον πίνακα. Προτάσεις με τις λέξεις. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά -και συνεχώς πολλαπλασιάζονταν στον αριθμό – έδειχναν να απολαμβάνουν το παιχνίδι ενώ μου ζήτησαν να το επαναλάβουμε σύντομα. Και το υποσχέθηκα.

Σε μια εποχή που τα παιδιά ανακαλύπτουν πρώτα το κουμπί ενεργοποίησης του τάμπλετ ή του κινητού κι ακολούθως πώς να πιάνουν μολύβι, το βιβλίο αποτελεί μια όαση ανακάλυψης γνώσεων και εποικοδομητικού παιχνιδιού ανάμεσα σε ενήλικες και παιδιά. Τα καθιστά πιο ενεργά, χτίζουν μόνα τους τη γνώση. Πιο δραστήρια, κοινωνικοποιούνται μέσω της αλληλεπίδρασης με φίλους και γονείς, κόβουν, παίζουν, κάνουν κατασκευές- όπως προτείνεται στο βιβλίο.

Το “ μαθαίνω Ορθογραφία παίζοντας” προσανατολίζεται στη χαρά, στην ευχέρεια και στη δημιουργικότητα του παιδιού. Στην έμφυτη ορμή του για Παιχνίδι. Θα γίνουν μικροί ντέντεκτιβς, σκηνοθέτες, εφευρέτες, μάγειρες, χορευτές, δάσκαλοι, εικαστικοί και ποιητές. Ή μπορεί αυτό το βιβλίο να είναι μόνο ένα ξεκίνημα. Γιατί να μην είναι ευχάριστο; Γιατί να μην είναι ζωηρό και πολύχρωμο;

Κλείνοντας και για να μην μακρηγορήσω, δανείζομαι λόγια από την περιγραφή: “ Ένας επιδέξιος ορθογράφος είναι και ένας δυνατός αναγνώστης και συγγραφέας. Δεν είναι το παν, αλλά είναι η αρχή! Γιατί, λοιπόν, να μην κάνουμε την αρχή όσο πιο όμορφη γίνεται; “

Με την ευχή στο βιβλίο να κάνει μεγάλα και μακρινά ταξίδια και στην Ελένη να είναι πάντα υπερ-δραστήρια και δημιουργική. Σύντομα να απολαύσουμε όλοι ένα νέο σου λογοτέχνημα!

 

 

 

 

Χρύσα Χατζηλία

Νηπιαγωγός, Μ.Α. στη Δημιουργική Γραφή

 

 

 

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *