Σχολιασμός του θέματος της Έκθεσης του ΕΠΑΛ
Πανελλαδικές 2024
Το φετινό θέμα της Έκθεσης στα ΕΠΑΛ ήταν για το βιβλίο και τη φιλαναγνωσία!
Αν μη τι άλλο με όλες τις τάξεις του σχολείου το δουλέψαμε και ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ!
Αλλά ας σχολιάσω γρήγορα γρήγορα καθένα από τα ερωτήματα.
Το Μη λογοτεχνικό κείμενο με τίτλο “Βιβλίο: Η σημασία και η χρησιμότητά του για τον άνθρωπο” προέρχεται από το διαδίκτυο. Για ακόμη μια φορά οι θεματοθέτες-όπως και πέρυσι-δεν συμπεριέλαβαν βιβλιογραφία. Απουσιάζει το όνομα του συγγραφέα/αρθρογράφου και του ιστότοπου.
Το ερώτημα Α1α ζητά από τις υποψήφιες και τους υποψήφιους συμπύκνωση, περίληψη, δηλαδή, της τελευταίας παραγράφου. Τη θεωρώ μια από τις πιο ύπουλες ασκήσεις και ήταν από τα πρώτα πράγματα που δίδαξα μπαίνοντας στην τάξη τον Σεπτέμβριο. Μάλιστα, ένα μέλος από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μου είχε πει: “Έκανες μάθημα από την πρώτη βδομάδα κι έγραψες στον πίνακα πώς γράφουμε περίληψη;”
Το Α1β αφορά τρόπους και μέσα πειθούς, τα οποία μιας και είναι πιο δύσκολα στην κατανόηση τα δουλέψαμε και στο τέλος της χρονιάς. Η Φιλόλογος μάλιστα, της ΜΝΑΕ επέμενε πάρα πολύ με συχνές ερωτήσεις. Το παρήγορο είναι ότι η μισή θεωρία ως προς τα μέσα πειθούς δίνεται ήδη από την εκφώνηση, οπότε το μόνο που μένει είναι να εντοπιστούν μέσα από το κείμενο και να αιτιολογηθούν (τι είναι η επίκληση στο συναίσθημα και πώς επιτυγχάνεται σύμφωνα πάντα με το νόημα του κείμενου;). Ελπίζω οι απαντήσεις να μην είναι τηλεγραφικές!
Το Α2α εξετάζει τα δομικά μέρη της παραγράφου. Η ίδια ερώτηση έπεσε και πέρυσι. Θα στεναχωρηθώ, εάν δεν έχει απαντηθεί σωστά. Η άσκηση αυτή διδάσκεται και στο Γυμνάσιο. Παρόλα αυτά, ο βαθμός δυσκολίας έγκειται στη συσχέτιση με την πρώτη παράγραφο και την τρίτη και εκεί πρέπει να στηριχθεί η επιχειρηματολογία. Και εδώ ελπίζω οι απαντήσεις να μην είναι λακωνικές! (εδώ όμως, μυρίζομαι σφαγή λόγω της δυσκολίας)
Το Α2β έχει τρία μόνο συνώνυμα. Όλες οι λέξεις χρησιμοποιούνται στον απλό, καθημερινό λόγο.
Το Α3 είναι μια ομιλία. Στην ομιλία εκτιμάται η προσφώνηση, η αποφώνηση και η διατήρηση του επικοινωνιακού πλαισίου. Γιατί είναι χρήσιμο το βιβλίο; Τι προσφέρει στον άνθρωπο; Ποια τα οφέλη του; Ιδέες δίνονται στο κείμενο αναφοράς (1).
Το λογοτεχνικό κείμενο “Μενέλαος Λουντέμης, Απόσπασμα, Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα,
1956” σημάδεψε τη δική μου γενιά, αλλά και τις προηγούμενες. Για ακόμη μια φορά οι θεματοθέτες παρέλειψαν βασικά στοιχεία της βιβλιογραφίας, τόπος έκδοσης, σελίδα.
Θα τολμούσα να πω ότι η επιλογή του λογοτεχνικού κειμένου ταιριάζει με τη συμβουλή που έδωσα χθες: “ΟΤΑΝ
ΘΕΛΟΥΜΕ ΚΑΤΙ ΠΟΛΥ, ΠΑΝΤΑ ΒΡΙΣΚΟΥΜΕ ΤΡΟΠΟ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΦΕΡΝΟΥΜΕ”.
(Ο κεντρικός ήρωας του βιβλίου του Λουντέμη αγαπάει το διάβασμα και τα βιβλία. Θέλει να τα καταφέρει. Αυτό έρχεται σε αντιδιαστολή με τις νέες και τους νέους σήμερα, που λόγω των συνθηκών νιώθουν ματαίωση, με αποτέλεσμα να απαξιώνουν συνθήκες, πρόσωπα και καταστάσεις, να προτιμούν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης παρά το βιβλίο. Τα κίνητρα είναι το σημαντικότερο καύσιμο στη ζωή. Οι εποχές αλλάζουν, αλλά κάποιες αξίες είναι διαχρονικές…)
Το Β1 ανιχνεύει τον βαθμό κατανόησης του παρατιθέμενου αποσπάσματος. Ποιος είναι ο χώρος; Ποια τα πρόσωπα και ποια η πλοκή;
Το Β2α διερευνά τη διάκριση ανάμεσα στην αφήγηση και τον διάλογο. Η απάντηση δεν είναι αρκετό να περιλαμβάνει μόνο χωρία. Είναι σημαντική και η ενίσχυση της απάντησης. Γιατί είναι αφήγηση, γιατί είναι διάλογος, τι προσδίδει το καθένα;
Το Β2β ρωτάει για σχήματα λόγου. Δίνει προτάσεις και οι υποψήφιες και οι υποψήφιοι πρέπει να αναγνωρίσουν τη μεταφορά, την παρομοίωση και την επανάληψη.
Τέλος, το Β3 είναι μια ουσιαστική ανακεφαλαίωση όλων σχεδόν των θεμάτων με κατανόηση του κειμένου 1 και 2 και αξιοποίηση των ερωτημάτων Β1 και Α3.
Εν ολίγοις, σε εμάς μπορεί τα θέματα να φαίνονται βατά, αλλά οι εξεταζόμενες και οι εξεταζόμενοι μπορεί να έχουν άλλη άποψη/γνώμη. Εχθρός μας είναι η αδιαφορία, τα κενά ή η ύπαρξη διαφορετικών στόχων στη ζωή.
Εύχομαι καλά αποτελέσματα σε όλα τα παιδιά!
Γιατί τα παιδιά του ΕΠΑΛ ξεκινάνε από διαφορετική αφετηρία-όπως και όλοι οι άνθρωποι.
Διαβάστε μας εδώ:
http://1epal-greven.gre.sch.gr/…/262-i-syggrafiki…