Μυστικοί πράκτορες σε δράση:

Η διδακτική τους αξιοποίηση μέσα από προτεινόμενες φιλαναγνωστικές και δημιουργικές προτάσεις

 

 

Όταν εξέδωσε η φίλη και συμφοιτήτρια, Σέβη Κωνσταντινίδου το βιβλίο της με τίτλο: «Μυατικοί πράκτορες σε δράση», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μολύβι ήμασταν θυμάμαι σε σκληρό lockdown.

Έπειτα, ακολούθησε μία ανάρτηση της Σέβης ότι μερικά αντίτυπα βρίσκονται στο Συνεταιριστικό Βιβλιοπωλείο Κοζάνης. Ευκαιρία για έξοδο σκέφτηκα, ευκαιρία να πιάσω στα χέρια μου ένα παιδικό ανάγνωσμα και να το διαβάσω.

Κι έτσι κι έγινε! Ντύθηκα ζεστά και πήγα μέχρι το Συνεταιριστικό βιβλιοπωλείο. Εκεί βρισκόταν η διαχειρίστριά του, η Κατερίνα.

-Γεια σου Κατερίνα!

-Θέλω ένα αντίτυπο από το βιβλίο της Σέβης!

-Την ξέρεις;

-Αμέ, ήμασταν συμφοιτήτριες, φοιτούσαμε στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Δημιουργικής Γραφής στη Φλώρινα.

-Η Σέβη είναι πολύ καλό παιδί…

Κι έτσι αγόρασα το βιβλίο, γύρισα σπίτι, φόρεσα τις φόρμες μου και το διάβασα.

Μου άρεσε η γλυκιά εικονογράφηση, οι στρογγυλές φιγούρες, το φόντο, τα χρώματα. Ήταν λες και το ζωγράφισε κάποιο παιδί με έφεση και ταλέντο. Αυτό ακριβώς πέτυχε η εικονογράφος, Ιωάννα Σταυρούλα Αθανασοπούλου. Το λέω αυτό, γιατί όταν τα παιδιά πιάνουν στο χέρι τους ένα βιβλίο με τέτοιες ζωγραφιές έχουν την ψευδαίσθηση ότι είναι δημιουργήματα κάποιου συνομιλήκου τους.

Επίσης, θέλω να δώσω μερική έμφαση και στην επιλογή του τίτλου. Το επίθετο ¨μυστικοί¨ σε συνδυασμό με το ¨πράκτορες¨λειτουργούν ενθαρρυντικά και προκαλούν τους μικρούς αναγνώστες να βουτήξουν στη σελίδα τους. Τα παιδιά τρελαίνονται για περιπέτειες και αποστολές!

Οι «Μυστικοί πράκτορες σε δράση» είναι μια ιστορία που μαθαίνει στα παιδιά για την αγάπη και την αλληλοβοήθεια μέσα στην οικογένεια. Εάν υπάρχει ισότιμη ανάληψη ευθυνών και ρόλων ανάμεσα στα μέλη, τότε οι δυσκολίες και οι προκλήσεις της ζωής μετατρέπονται μονοπάτια.

Με αφετηρία την ιστορία της Σέβης Κωνσταντινίδου ετοίμασα και υλοποίησα εφτά φιλαναγνωστικές και δημιουργικές διδακτικές προτάσεις.

Η πρώτη φιλαναγνωστική πρόταση ήταν ένα βίντεο, το οποίο το ανέβασα στο κανάλι μου στο Youtube. Στο βίντεο διάβασα ένα απόσπασμα από τους «Μυστικούς πράκτορες σε δράση» και καλούσα τα παιδιά να φανταστούν τη συνέχεια και εάν τους άρεσε να το αναζητήσουν.

Η δεύτερη φιλαναγνωστική πρόταση ήταν ακόμη ένα βίντεο, το οποίο και πάλι αναρτήθηκε στο Youtube. Στο βίντεο αυτό φιλοξένησα τη Σέβη με την ιδιότητα της συγγραφέως. Μέσα από αυτό το βίντεο ήθελα να παρουσιάσω στα παιδιά ποια είναι η κυρία που έγραψε το βιβλίο και πώς είναι το επάγγελμα του συγγραφέα. Παράλληλα, επιθυμούσα με αυτό το βίντεο να δείξω στα παιδιά πως πίσω από ένα βιβλίο υπάρχει ένα πρόσωπο που το γράφει. Τα βιβλία δεν γράφονται μόνα τους, τα γράφουν άνθρωποι κι οι άνθρωποι αυτοί τυχαίνει να κυκλοφορούν ανάμεσά μας, είναι απλοί καθημερινοί άνθρωποι.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σημειώσω πως αυτά τα δύο βίντεο έγιναν κατά την περίοδο που ήμουν σε αναστολή εργασίας και χρησιμοποιούσα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να κρατάω μία επαφή με τους γονείς και τα παιδιά. Έτσι ήταν οι άτυποι κανόνες που όφειλα να ακολουθήσω στο ΚΔΑΠ, που απασχολούμαι τον τελευταίο 1,5 χρόνο.

Η τρίτη φιλαναγνωστική πρόταση ήταν, όταν πια επιστρέψαμε στην κανονικότητα, και εγώ εύλογα στη δουλειά μου, ανακοίνωσα μία μέρα στα παιδιά πως σήμερα θα διαβάσουμε τους «Μυστικούς πράκτορες σε δράση», προτού, όμως τους διαβάσουμε θα σας προβάλλω ένα βίντεο στο Youtube. Τα παιδιά τρελαίνονται για το Youtube, μάλιστα το προτιμούν αντί του εκπαιδευτικού-τα σχόλια δικά σας. Στο βίντεο αυτό με είδαν που διάβαζα ένα απόσπασμα του βιβλίου και ενθουσιάστηκαν. Μετά καθίσαμε σε κύκλο και ακολούθησε η φυσική ανάγνωση σε πραγματικό χώρο και χρόνο. Κάποια παιδιά που παρακολουθούσαν τις δράσεις του ΚΔΑΠ στο διαδίκτυο, χάρηκαν. Είχαν ήδη αγοράσει το βιβλίο και το ήξεραν απ΄ έξω. Χαρακτηριστικά θα ήθελα να αναφέρω ότι καθώς το διάβαζα, εκείνα τα παιδιά που το ήξεραν, ήρθαν και κάθισαν δίπλα μου. Δεν προλάβαινα να ολοκληρώσω την πρόταση και μαρτυρούσαν τη συνέχεια. Αυτό και μόνο το περιστατικό αποδεικνύει ότι το βιβλίο ανταποκρίνεται στα αναγνωστικά ενδιαφέροντα των παιδιών.

Στη συνέχεια, ακολούθησε το βίντεο με τη συνέντευξη της Σέβης. Τα παιδιά το απόλαυσαν και οι αντιδράσεις τους ήταν του τύπου: « Α, υπάρχει!», «Μας μιλάει!». «Κυρία πού την βρήκατε;», «Δεν τη συνάντησα, είχαμε lockdown τότε, μου έστειλε ένα βίντεο για εσάς!».

Μετά, ακολούθησε η τέταρτη προτεινόμενη διδακτική πρόταση που ήταν η συζήτηση. Έκανα διάφορες ερωτήσεις στα παιδιά όπως: «Έχετε αδέρφια;», «Έχετε γιαγιάδες ή και παππούδες;», «Πόσο χρονών είναι και πώς είναι;», «Πού μένουν;» «Κάθε πότε τους βλέπετε;», «Γιατί περνάτε καλά μαζί τους;». Τα παιδιά πρόθυμα να πιάσουν κουβέντα μίλησαν για τα μέλη της οικογένειάς τους, τα μικρότερα ζωγράφισαν και τα μεγαλύτερα ως διδακτική πρόταση Δημιουργικής Γραφής έγραψαν μία ιστορία, κι αυτή ήταν η πέμπτη και η έκτη προτεινόμενη δημιουργική πρόταση. Τέλος, ως έβδομη δημιουργική πρόταση, σε ένα μεγάλο χαρτόνι του μέτρου ζωγραφίσαμε τους διάφορους τύπους οικογένειας (πυρηνικές, μονογενεϊκές, θετές, πολύτεκνες, διευρυμένες) που υπάρχουν με σκοπό να αναπτυχθεί το αίσθημα της ασφάλειας, της σιγουριάς και της αποδοχής.

Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες που σχεδίασα και υλοποίησα με έμπνευση το βιβλίο της Σέβης Κωνσταντινίδου «Μυστικοί πράκτορες σε δράση», πέτυχα τους διδακτικούς στόχους που είχα θέσει: να εξάψω την περιέργεια των παιδιών, να τα φέρω σε επαφή με το βιβλίο και τη συγγραφέα, να αναπτύξω τη δημιουργικότητά τους και να μιλήσω για τον ρόλο της οικογένειας.

Εύχομαι το βιβλίο της Σέβης Κωνσταντινίδου να φτάσει στα χέρια πολλών και από διάφορων ειδικοτήτων εκπαιδευτικών και να χρησιμοποιηθεί ως όχημα στη διδακτική πράξη.

 

 

 

 

Ελένη Γκόρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *